Comercianții înșeală cumpărătorii de mașini second-hand nu doar prin falsificarea kilometrajului, ci și prin readucerea pe stradă a unor autoturisme cu pagube majore, unele declarate daună totală, deși sunt aproape noi, au carte service și kilometri puțini și reali.
Iată după ce să te uiți, ca să previi aceste incidente neplăcute atunci când îți achiziționezi o mașină second-hand.
1. Linia caroseriei
Linia caroseriei îți poate spune din primul minut dacă au fost făcute reparații asupra mașinii. Trebuie să te uiți atent la alinierea elementelor mașinii pentru a observa dacă păstrează linia dată de producător: linia de îmbinare prag cu uși, diferite elemente de design de pe lateralul mașinii care pot fi urmărite pe toată lungimea acesteia.
2. Distanța dintre elementele de caroserie
Mașinile vin din fabrică având spații simetrice între elemente (lufturi). De regulă, dacă anumite elemente de caroserie au fost înlocuite, aceste spații nu mai sunt simetrice.
Putem lua de exemplu un pix cu un vârf conic, o bucată de cauciuc sau lemn sau ne putem folosi de degetul arătător. Începem de la aripa dreapta față și măsurăm îmbinarea cu ușa dreapta față pe care o comparăm cu ușa stânga față, apoi îmbinarea cu capota și comparăm cu partea stângă, apoi îmbinarea cu farul și, la fel, le comparăm.
3. Urme de impact frontal
În cele mai multe cazuri, la un impact frontal relativ mediu ca intensitate, elementele care sunt avariate și trebuie înlocuite sunt farurile, grila radiatorului și bara față. Dacă este mai puternică lovitura, pot fi afectate și aripile, radiatoarele și chiar lonjeroanele.
Pentru că accidentele grave lasă urme la interior, vom deschide capota și ne vom uita la trager, elementul din plastic sau metal care leagă farurile între ele. Acesta ar trebui să aibă un sticker cu agentul refrigerant din sistemul de climatizare sau alte stickere, în funcție de producător. În general, când se fac reparații în această zonă sau se înlocuiește, acea etichetă dispare.
După aceea ne uităm la radiator dacă pare înlocuit. Se observă ușor un radiator nou. Este curat și nu prezintă urme de uzură. Următorul lucru de inspectat îl reprezintă farurile, care trebuie să fie uzate uniform (mătuite) și să aibă stickerul cu data de fabricație mai mică sau egală cu data de fabricație a mașinii.
4. Verificarea grosimii stratului de vopsea cu un aparat electronic sau mecanic
Verificarea grosimii stratului de vopsea se face cu un aparat special. Cu un astfel de dispozitiv vei putea verifica toată caroseria mașinii și vei afla foarte repede și cu o acuratețe mare elementele de caroserie revopsite, reparate sau înlocuite. Cu acest dispozitiv vei putea identifica tăieturi și suduri în praguri, stâlpi, aripi spate etc.
5. Verificarea portbagajului pe interior
În cazul accidentelor cu tamponări din spate, adesea se strâmbă podeaua, iar îndreptarea acesteia lasă urme ușor de observat. Sub roata de rezervă există, de obicei, un mastic pus pe îmbinări și acela trebuie să fie intact. Verificarea se face atât din portbagaj, cât și de sub mașină.
6. Inspecția zonelor în care se află airbag-urile la interior
De cele mai multe ori, în accidentele frontale sar airbag-urile față, iar samsarii de mașini nu le mai pun la loc din motive de costuri. În partea dreaptă față, airbag-ul este încorporat în bord și, în momentul în care este declanșat, acesta va strica planșa de bord, fiind necesară înlocuirea acesteia. Dacă te uiți cu atenție, vei observa că planșa este revopsită, pentru că nu are cum să fie perfectă. Plasticul se simte mai abraziv.
7. Proba de drum cu mașina
Mașina trebuie să își păstreze traiectoria pe un drum drept și în momentele în care frânăm puternic de câteva ori fără să ținem strâns volanul. Caroseria nu trebuie să emită sunete de torsiune, scârțâieli atunci când facem manevre pe loc, urcăm borduri sau în viraje.
Noi te sfătuim ca, atunci când întâlnești unul din semnele acestea, să apelezi la un specialist pentru cea mai avizată îndrumare!